onsdag 20. oktober 2010

konfirmasjonskjole


At Silje, mitt barnebarn, vil at jeg skal strikke kjole til henne, synes jo jeg er fantastisk. Hennes mamma brukte en kjole jeg strikka for 2 år siden da hun var gjest i et bryllup. Den er lett og luftig og sikkert en inspirasjon for Siljes ønske.












Kjolen har et skjørt med en omkrets nede på skjørtet på 5 meter. Hele kjolen veier 350 gram. Skjørtet har et gjennombrutt mønster som er håndmanipulert, dvs. jeg har ikke brukt data i utformingen. Skjørt og overdel ble strikka hver for seg og strikket sammen etterpå.

Bildet til høyre viser detaljer fra skjørtet.Jeg la opp og strikket fra kortsiden, på tvers av skjørtet. Da kan jeg også legge ut for å få ønsket vidde. Strikkemaskinen har et bestemt antall nåler og det begrenser hvor bredt strikketøyet kan være.

I dag har jeg gjort første tilnærming til prosjekt konfirmasjonskjole. Det snør ute så det er innevær og trivelig å sitte med strikkemaskinen. Garnet har vi allerede bestemt. Det er en blanding av merinoull og silke, Antheus fra den italienske garnprodusenten Zegna Baruffa.  Jeg bruker strikkemaskinen med ribbapparat som ekstrautstyr. Det muliggjør flere teknikker. Hovedmaskinen strikker bare rettstrikk når jeg ikke bruker dataprogrammet.

Strikkemaskin med ribbapparat.


Silje ønsker seg en kjole med vidde som skal ha et tyll underskjørt. Jeg har tenkt å strikke i kjolens lengderetning og bruke ulike strikketeknikker for å få vidde og form. Min første prøve (ikke riktig farge, men samme kvalitet) er for å kunne vurdere dette.

Jeg starter forøvrig alle prosjekter med strikkeprøver for å finne den fasthet og struktur jeg ønsker på plagget. Det er også nødvendig for å kunne regne ut antall masker og rekker(omganger) som trengs.

Prøvelappen jeg har laget her viser hvordan ulik strikketeknikk gir ulik bredde og høyde. Det er samme antall masker og rekker på hele prøven, mens det er 4 ulike strikketeknikker.
1. rettstrikk (bare strikket på hovedapparat)
2. halvpatent på halvparten av nålene fra begge
    nålsenger
3. halvpatent på alle nålene fra begge nålsenger
4. Full ribb dvs ribbestrikk på alle nåler

De rosa rekkene er hjelpegarn til hjelp for måling av lengde og bredde

Det er kanskje ikke så enkelt å skjønne ut fra beskrivelsen, men jeg ville vise hvordan jeg kan få ulik vidde uten å øke eller minske maskeantallet. Det kan jeg igjen bruke f.eks. for å få større vidde i skjørtet mens midjen blir smal.

Jaja, det ble kanskje litt teoretisk dette, men jeg blir så "opphengt" i det jeg holder på med og får lyst til å dele det! Så håper det kan skape litt nysgjerrighet omkring maskinstrikk om ikke annet!

2 kommentarer:

  1. Er Silje konfirmant?! Hjelpe meg så fort tida har gått. Gleder meg til å se resultatet!

    SvarSlett
  2. Hei! Så bra med en maskinstrikkeblogg! Fått deg en fast leser i dag :) Som nybegynner har jeg mange spørsmål... Du har ikke lyst til å vise (videoblogge) hvordan man strikker sokker på en mellomstrikker, vel?! :)

    SvarSlett