torsdag 14. oktober 2010

Nå kan jeg vise fram to sett med lue og hals

I går strikka jeg ferdig halsen jeg viste på videoen i forrige innlegg + tilhørende lue samt lue til hals til jente som jeg hadde strikket først.



Plaggene er strikket på Silver Reed 840 strikkemaskin, en standard elektronisk maskin, eller "finstrikker". Elektroniske strikkemaskiner kan kobles til et dataprogram men kan også brukes manuelt, noe jeg har gjort her. Jeg har 2 maskiner til, en manuell "mellomstrikker" som jeg kan strikke litt grovere plagg, med tykkere garn. I tillegg har jeg en elektronisk "finfinstrikker" der jeg kan strikke med veldig tynt garn, jeg har foreløbig prøvd ut tykkelse 30/2, dvs. 2-tråds garn, 15000 m/kg.

Garnet jeg har brukt på produktene jeg viser her er et merinoull bouclegarn, "Mousse Bouclé" 8000 m/kg, fra en italiensk produsent, Zegna Baruffa. Plaggene blir ekstremt myke og behagelige og jeg er blitt veldig glad i min.. Den er god og varm og den klør ikke!  


Den grå/svarte halsen har en jevn rund nedre kant, mens den blågrønne har en spiss midt foran. Jeg synes de er kjønnsnøytrale og den blå kan i tillegg dras opp over hodet som en "Buff" noe som jeg liker fordi jeg ikke er så glad i å bruke lue. Det blir fort kaldt på ørene her i Tromsø når det som i dag blåser og snør!

3 kommentarer:

  1. Halsene er kanskje det mest geniale du har lagd. Jeg er blitt helt avhengig av min! :) Fint å se de nye barnehalsene og matchende lue, også :)

    SvarSlett
  2. Jeg er så heldig å eie en slik hals. Anbefales, myk,god og varm. Fryser du på hode, kan du bruke halsen som lue. Genialt.Hilsen Kirsten

    SvarSlett
  3. Deilige halser du lager!!! Anbefales virkelig, til både store og små! Hilsen Karen

    SvarSlett